Isnin, 6 Februari 2012

Hukum Melambatkan Solat !


Seseorang yang selalu berat nak bersolat fardhu, kenalah check dirinya dahulu. Sebab selalunya kalau kita dah rasa berat nak sembah Tuhan, itu ada kaitan dengan dosa-dosa kita. Jadi bertaubatlah bersungguh-sungguh, moga-moga dengan itu Tuhan permudahkan kita untuk menyembahNya. -
Hadis Berkenaan Melambatkan Solat Fardhu :

Saad bin Abi Waqas bertanya Rasulullah SAW mengenai orang yang melalaikan sembahyangnya maka jawab baginda : "Iaitu mengakhirkan waktu sembahyangnya dari waktu asalnya hingga sampai waktu sembahyang lain. Mereka telah mensia-siakan dan melewatkan waktu sembahyangnya, maka mereka diancam dengan neraka wail".

Ibn Abbas dan Said bin Al-Musaiyib turut mentafsirkan hadis di atas :"Iaitu orang yang melengah-lengahkan sembahyang mereka sehingga sampai kepada waktu sembahyang lain, maka bagi pelakunya jika mereka tidak bertaubat Allah menjanjikan mereka neraka jahanam tempat kembalinya".

Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda : "Sesiapa yang mengumpulkan dua sembahyang tanpa ada halangan, maka sesungguhnya dia telah memasuki pintu besar dari pintu dosa-dosa besar". (Riwayat Al-Hakim)-

Seksaan Bagi Oyang Yang Suka Melambatkan Waktu Dan Meninggalkan Solat : Mereka yang meninggalkan sembahyang akan menerima seksa di dunia dan di alam kubur tidak terlepas daripada tiga seksaan. Tiga jenis seksa di dalam kubur ialah :
* Kubur akan menghimpit-himpit serapat yang mungkin sehingga berselisih tulang-tulang dada.

* Dinyalakan api di dalam kuburnya dan api itu akan membelit dan membakar tubuhnya siang dan malam tiada henti-henti.

* Akan muncul seekor ular yang bernama "Sujaul Aqra" dan ular itu berkata: "Allah menyuruh aku membelasah engkau kerana engkau mensia- siakan sembahyang Subuh."

Ia dipukul dari waktu Subuh hingga naik matahari, kemudian dipukul dan dihentak hingga terjunam ke perut bumi kerana meninggalkan sembahyang Zuhur. Kemudian dipukul lagi kerana meninggalkan sembahyang Asar, begitulah seterusnya dari Asar ke Maghrib, dari Maghrib ke waktu Isyak dan seterusnya hingga ke waktu Subuh semula. Demikianlah berterusan seksaan oleh Sajaul Aqra hinggalah hari Kiamat.

Petua Mengatasi Tabiat Suka Melambatkan Waktu Solat Fardhu :
  • Sembahyang sebaik-baik sahaja masuk waktu sembahyang.
  • Set jam waktu solat aka. alarm clock pada handphone anda.
  • Tampalkan poster poster berkaitan dosa meninggalkan solat pada dinding bilik.
  • Hentikan aktiviti blogging, facebook, twitter, dan chatting dan terus tunaikan solat.
  • Ingatlah bahawa setan tu sentiasa berusaha untuk menyesatkan manusia, supaya manusia jadi orang yang terkutuk di akhirat nanti.
  • Sentiasa ingat bahawa mati itu tidak dapat diramal. Kalau tak sempat solat lepas tu titibe mati pulak, rugi je
P/s : Ana budak baru belajar jika salah tolong bagi pendapat dan nasihat yang lebih baik ? Come on kongsi laaa :)


7 ulasan:

  1. Mcm mne plk kalo kite brkeje dgn boss cina dan x smpat nk solat shingga hbis 4 waktu? Boleh ke kite solat 4 waktu itu sesampai je kite kt rumah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh qada' solat tersebut dgn niat "sahaja aku solat zohor 4 rakaat qada kerana allah taala(contoh)

      Padam
    2. Boleh qada' solat tersebut dgn niat "sahaja aku solat zohor 4 rakaat qada kerana allah taala(contoh)

      Padam
  2. xboleh, kerja2 juga, solat kena utamakan, harusnya kita takut kepada Allah dri takut kpd cina, jika berlaku perkara yg tidak baik, britahu pda bos cina tu tentang wajibnya solat kita, jika berlaku jugak prkara yg tidak baik.. percayalah akan ad rezeki lebih baik dri itu, sesungguhnya Allah membela org2 yg ingin benar2 beriman, dan ingatlah khidupan akhirat adlah kehidupan yg abadi.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum...saya ingin brtnya...sekiranya sbgai pljar..yg solat lambat disebabkn msih brada di dlm kelas expecially solat zuhur dn asar mcm tu... mcm mna erk?boleh ka lmbt solat dlm keadaan tu

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum...saya ingin brtnya...sekiranya sbgai pljar..yg solat lambat disebabkn msih brada di dlm kelas expecially solat zuhur dn asar mcm tu... mcm mna erk?boleh ka lmbt solat dlm keadaan tu

    BalasPadam

Like button