Sabtu, 28 Januari 2012

fenomena ustaz azhar idrus

Nama USTAZ AZHAR IDRUS kini cukup akrab dibibir umat islam di malaysia terutamanya,di mana beliau  berjaya menarik minat golongan muda khasnya untuk ke kuliah agama ini satu percapai yang cukup istimewa bagi mengelakkan remaja kita terus hayut dengan budaya barat,Kehadiran Ustaz Azhar Idrus yang tidak pernah pun keluar TV hatta siaran berita sekalipun tetapi telah mencetuskan satu fenomena baru di kalangan masyarakat mengalahkan populariti ustaz dan ustazah otai yang telah lama ‘bermain’ di arus perdana bah kan artis-artis.Tengok sahaja like this di facebook ustaz hampir 400k






Sekali dengar Ustaz Azhar berceramah, memang terus tertarik hati dengan auranya penyampaiannya
yang bergitu bersahaja,berlawak secara spontan tujuan nya hanyalah untuk mengelakan meraka berasa jemu mendengar kuliah agama,satu lagi keistimewa ustaz azhar yang ALLAH kurnia adalah menjawab soalan dengan spontan,Bukan semua Ustaz mampu untuk menjawab soalan secara spontan. Bukan sebab tak pernah belajar, tapi ingatan tu tak berapa kuat.. berbanding dengan Ustaz Azhar, ingatan beliau sangat kuat sehingga mampu menjawab segala persoalan dengan spontan.
Beliau memberikan jawapan yg sesuai untuk masyarakat awam (yg kebanyakannya hendak tahu pasal hukum sah tak sah, halal haram dsb... berbanding nak mengetahuinya dengan lebih mendalam berkaitan dalil, perbahasan khilaf mazhab dsb.. Masyarakat awam yang kurang asas ilmu, memerlukan jawapan yg sesuai dengan tahap pemikiran mereka.. bukannya jawapan panjang lebar, sehinggakan mereka terpaksa bertanya lagi walaupun jawapan dah diberi.
Maka, tak hairanlah walaupun malam tahun baru, ada orang2 muda yang lebih rela memakai kopiah dan menghadiri program bersama Ustaz Azhar, daripada menghadiri program sambutan anjuran pihak lain.

 

(malam tahun baru 2012 di dataran shah alam)


 (inilah cara islam solat berjemaah sebelum program berlangsung)


(ustaz azhar dengan spontan bermain gitar)



(rakyat malaysia yang begitu dahagakan ilmu agama)



manakala di masjid2 kuliah ustaz azhar cukup mendapat sambutan ramai sentiasa,sehingga jadual ustaz azhar setiap bulan pasti penuh dengan jemputan:


(jadual kuliah ustaz azhar yang sentiasa penuh setiap bulan)




(Masjid Shah Alam, Selangor)





( DI MASJID ASY SYARIF MERU KLANG )






 





fenomena ustaz azhar juga telah meluas kepada media cetak dengan terbitan buku soal jawab yang padat dengan permasalahan pada masa kini :





Fenomena terbaru ini dah tentunya menyebabkan adanya tangan yang jahat  tidak berpuas hati. Lalu dibuatkan fitnah dan adu-domba dengan tujuan untuk menjatuhkan kredibiliti Ustaz Azhar serta menyekat ustaz azhar dari memberi kuliah di masjid contoh nya di kelantan,mereka sebenar nya wajib berfikir mereka telah menghalang agama ALLAH tersebar ini benda uang cukup di murkai ALLAH,tetapi ustaz azhar tidak pernah memusuhi mereka malah ustaz azhar masih berdoa untuk mereka "semoga mereka semua sempat bertuabat sebelum mati"

Dari satu sudut, ia merupakan suatu penghinaan terhadap ulamak.. dari sudut yang lain pula, ia memberi gambaran yang jelas bahawa untuk melakukan dakwah ini, memang akan diuji sebagaimana ujian yg diberikan kepada para pendakwah (Nabi2 dan para sahabat). Sebab itu tidak ramai yang sudi berdakwah lebih selesa beribadah sendiri2 daripada mengajak orang lain untuk sama2 melakukan kebaikan,sebab tidak sanggup menghadapi ujian dakwah ni.


Apa pun, Ana harapkan agar kita semua menyokong kebaikan yang dibawa oleh alim ulamak. Jangan menjadikan mereka musuh, sebaliknya bersahabatlah dengan mereka. Agar kita dapat mempelajari akhlak dan amalan mereka. Sekalipun kita tidak menjadi penumpang yang duduk dalam keretapi yang dipandu alim ulamak, sekadar menjadi debu yg melekat di pintu keretapi itu pun, insyaAllah kita akan sampai ke destinasi yg sama yg dituju oleh kepala keretapi yg dipandu alim ulamak.semoga ustaz azhar terus tabah berdakwah serta sentiasa di kurniakan kesihatan yang berpanjangan untuk terus berdakwa kepada golongan muda khas.

wassalam....







sekadar info:
kuliah ustaz azhar juga dapat dilihat di :







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Like button