Sabtu, 1 Oktober 2011

Kita selalu bertanya dan Quran telahpun menjawabnya…

Kita bertanya:Kenapa aku sering diuji?

Quran menjawab:Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan sahaja mengatakan,”Kami telah beriman,sedangkan meraka tidak diuji?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang- orang yang benar dan mengetahui orang-orang yang berdusta”Surah al- Ankabut,ayat 2-3.

Kita bertanya:Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Quran menjawab:”Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui”Surah al-Baqarah,ayat 216.

Kita bertanya:Kenapa ujian seberat ini?

Quran menjawab:”Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya”Sural al-Baqarah,ayat 286.

Kita bertanya:Kenapa kita rasa frust dan selalu tension?

Quran menjawab:”Janganlah pula kamu bersikap lemah dan bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang beriman”Surah Ali-Imran,ayat 139.

Kita bertanya:Bagaimana harus aku menghadapinya?

Quran menjawab:”Dan mintalah pertolongan(kepada Allah)dengan sabardan mengerjakan sembahyang,dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk”Surah al-Baqarah,ayat 45.

Kita bertanya:Kepada siapa aku mesti berharap?

Quran menjawab:”Cukuplah Allah bagiku,tiada Tuhan selain daripadanya.Hanya kepadanya aku bertawakal”Surah at-Taubat,ayat 129.

Kita bertanya:Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?

Quran menjawab:”sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin,diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka”Surah at-Taubat,ayat 111.

Kita sering berkata:Aku tidak tahan!!

Quran menjawab:”…dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum kafir”Surah Yusuf,ayat 12.

Kita bertanya lagi:Sampai bila aku akan merana begini?

Quran menjawab:”Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”
Surah al-Insyirah,ayat 5-6

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Like button